Därför är antikviteter är billigare än nya möbler
De klimatmedvetna generationerna Y och Z har återupplivat begagnatmarknaden för möbler, vintagekläder och hushållsartiklar, som utlovar kvalitet utan den höga prislappen.
Inte sällan hör man talas om antikhandlare som går i konkurs på grund av bristande intresse för deras standardvaror. Samtidigt kan man konstatera att många av de priser på antika möbler och föremål som sålts på auktion under de senaste två decennierna stadigt har sjunkit till en nivå som aldrig tidigare skådats.
Om man ska tro branschens egna förutsägelser så ser det dystert ut. Verkligen dyster. Men hur ser egentligen framtiden ut för gamla, bruna möbler, som är det som många av oss föreställer oss när vi tänker på klassiska antikviteter?
Som så ofta förr verkar pendeln slå tillbaka just när det ser som mörkast ut av allt. För faktum är att den nedåtgående trenden för antikviteter verkar ha vänt under de senaste åren.
Global uppvärmning som smälter polarisarna, enorma översvämningar som sveper över vidsträckta kustlinjer, stormar som förstör hela städer och överdriven värme kan med rätta leda till ett förnyat intresse för antikviteter.
Möbelförsäljningen på Barnebys under 2018 ökade med 32% jämfört med föregående år. Framför allt har intresset ökat bland personer under 45 år, där majoriteten kommer från Generation Y och Generation Z - en ålder då många köper och inreder sitt första hem.
Drivkraften bakom förändringen är ett uppsving på andrahandsmarknaden för möbler, vintagekläder och hushållsartiklar, tack vare att många fler människor blir klimatsmarta. Allt oftare är second hand-marknaden förstahandsvalet när man ska köpa möbler och inredning.
Enligt ett antal undersökningar står hemmet för 20 procent av en människas klimatavtryck, varav 9 procent utgörs av möbler och inredning. Att köpa begagnat är med andra ord inte bara en trend. Det är en nödvändighet om vi vill ändra kurs mot en skenande miljöförstöring.
Samma generationer som i allt högre grad tar avstånd från "snabba möbler", det vill säga nyproducerade möbler med energikrävande produktion och dålig kvalitet, tar också avstånd från "snabbt mode". Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet och social status. Men som många vet skapar modeindustrin stora miljöproblem, särskilt i takt med att konsumtionen har ökat.
Den snabba produktionen av kläder till låg kostnad skapar föroreningar och de icke återvinningsbara material som används i produktionen skadar vår miljö. Dessutom har näthandeln, som ökat kraftigt de senaste åren, andra nackdelar i form av att alla förpackningar nästan uteslutande är gjorda av plast. Det är en av anledningarna till att second hand-marknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, har nått nya höjder.
Enligt onlineplattformen för begagnade kläder, thredUP, omsätter second hand-marknaden nästan 25 miljarder dollar och beräknas fördubblas under de kommande fem åren, till cirka 52 miljarder dollar 2024. Rapporten visar att tillväxten återigen beror på Generation Y och Generation Z, vars konsumtion av begagnade varor är 2,5 gånger högre än en typisk konsument.
Hållbarhet är en växande anledning till att marknaden ser ut som den gör, även om stil och grupptryck att se bra ut, framför allt på sociala medier, bidrar till den ökande försäljningen på andrahandsmarknaden för mode och kläder. I takt med att unga konsumenter följer de senaste trenderna väljer allt fler att skänka bort eller sälja på second hand-marknaden. Det har gjort att second hand-marknaden under de senaste tre åren vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker.
Rapporten visar också att konsumenter som utnyttjar utbudet av begagnat i genomsnitt äger 28 färre klädesplagg än de gjorde för två år sedan.
Det ser ut som omMarie Kondo-effekten har gett resultat. Fast fashion verkar inte längre ge samma värde, utan Generation Y och Generation Z föredrar återvunna kläder och miljövänliga och miljömedvetna varumärken som följer trender framför nyproducerade kläder. Detta är en av anledningarna till att second hand-industrin under det kommande decenniet förutspås växa 1,5 gånger mer än fast fashion-industrin.